Comandă

Încă în epoca medievală ceaiul era nu doar o băutură populară, dar a fost, de asemenea, folosit frecvent în medicină datorită proprietăților sale de vindecare. Ceaiurile tradiționale, cum ar fi ceaiul negru, verde sau chiar alb, au fost mereu stimulentele preferate ale omenirii, alături de cafea.

Însă și noile tendințe de ceai, de exemplu, ceaiul Matcha sau Mate, își construiesc traseul înspre ceștile noastre și se bucură din ce în ce mai mult de popularitate.

Vă vom prezenta în continuare cele mai bune soiuri de ceai și beneficiile lor pentru sănătate.

Ceaiurile clasice și tradiționale

Există multe tipuri și varietăți de ceai și, respectiv, metode diferite de producție. Obținerea din planta originală de ceai (pentru prima dată în China, mai târziu și în India) este prin urmare cea mai veche formă. În funcție de proces, avem patru tipuri clasice de ceai.

Aceste patru tipuri clasice de ceai includ:

  • Ceaiul negru

  • Ceaiul verde

  • Ceaiul alb

  • Oolong

În plus, ceaiul galben și Pu Erh sunt adesea numărate printre tipurile clasice de ceai. Dintre speciile tradiționale, există iarăși foarte multe și diferite soiuri, care de obicei diferă de la o zonă de creștere (plantație) la alta.

Ceaiul clasic conține până la 4,5% cofeină, denumită și teină. Diferența față de cofeina din cafea este efectul întârziat, dar adesea mai intens, al ceaiului.

Ceaiurile aromate

În China, ceaiurile clasice au fost aromate dintotdeauna prin adăugarea de flori proaspete (cum ar fi iasomia). Dar și în Europa cele mai diferite tipuri de ceaiuri aromate se bucură acum de o mare popularitate.

În general, accentul se pune pe adăugarea de arome naturale (de exemplu vanilie sau cireșe) sau condimente (de exemplu, anason sau scorțișoară)..

Băuturi calde, cum ar fi infuzii din fructe sau plante

O altă modalitate de obținere a ceaiului este producția așa-numitelor ceaiuri din fructe și plante. Acestea nu sunt obținute din planta de ceai, ci din alte plante native, flori, fructe, ierburi și rădăcini. Din acest motiv, aceste ceaiuri nu conțin teină și, în mod strict vorbind, nu ar trebui să fie numite „ceai”.

Exemple de astfel de ceaiuri pe bază de plante și fructe sunt:

  • Ceai de mușețel

  • Ceai de chimen dulce

  • Ceai de mentă

  • Ceai de măceșe

  • Ceai de hibiscus

Avantajele ceaiului pentru sănătate

Cu mult timp înainte, în China, ceaiul, obținut din planta de ceai, era cunoscut ca un bun stimulant și vindecător, lucru datorat și diferitelor ingrediente. Taninii prezenți în plantă și celelalte substanțe au un efect digestiv și sunt considerate a fi benefice și în reducerea riscului de cancer.

Ceaiul negru și verde conține, de asemenea, cafeină, care are un efect mai mult sau mai puțin stimulativ, în funcție de durata infuzării. Cu cât mai mult se infuzează ceaiul, cu atât mai tare devine.

Trebuie remarcat faptul că nivelurile excesive de cafeină pot avea efecte negative asupra organismului. Consecințele posibile ale supradozajului cu cofeină includ arsuri la stomac, diaree, dureri de cap și amețeli. Deci, atenție la cantitățile consumate, dar mai ales la timpul de infuzare.

Ceaiul negru: Timpul de infuzare este crucial

Ceaiul negru este și rămâne cel mai popular ceai. Indiferent dacă este Darjeeling, Assam, Ceylon sau Earl Gray. Prin efectul său stimulativ, ceaiul negru este o metodă de trezire îndrăgită de toată lumea.

Savurat regulat (aproximativ patru cești pe zi), ceaiul negru este chiar hipotensiv (reduce tensiunea arterială). Consumul excesiv de ceai are totuși un efect dăunător asupra membranelor mucoasei gastrice și poate provoca dureri de cap și tulburări ușoare de somn.

Dacă ceaiul este lăsat timp de mai mult de cinci minute, se eliberează mai mult tanin, ceea ce provoacă un gust amar, dar are și un efect antibacterian și analgezic, benefic, de exemplu, în bolile diareice. În același timp, poate fi suprimat așa-numitul sentiment de greață.

Ceaiul verde: Sprijin la pierderea în greutate

Ceaiul verde, datorită catehinei, se consideră a avea un efect de vindecare asupra bolii gingiilor. În plus, acest ceai ajută, de asemenea, la prevenirea dezintegrării dinților. Ceaiul verde este la fel de bine cunoscut și pentru faptul ca reduce nivelul de colesterol.

Ceaiul verde are mai puțină cafeină decât ceaiul negru, dar are un efect destul de stimulant asupra metabolismului. Deoarece reduce apetitul pentru alimente dulci prin amărăciunea sa ridicată, acest ceai este un suport adevărat pentru pierderea în greutate. Soiurile cunoscute includ Sencha și Gun-Powder.

Matcha Tee: Ceai verde concentrat

Ceaiul Matcha provine din Japonia, este la fel din frunze de ceai verde, însă într-o formă mai concentrată (presat sub formă de pudră), respectiv calitățile lui sunt duble sau chiar triple.

Datorită ingredientelor concentrate, ceaiul are un efect pozitiv asupra întregului metabolism - în plus, este folosit, pentru tratamentul tulburărilor hormonale. Această băutură verde devine din ce în ce mai populară: mulți fani folosesc acest praf pentru a găti sau a coace.

Cu toate acestea, nu trebuie de uitat că un exces de cofeină poate avea efecte secundare asupra sănătății. În plus, Matcha are mult acid oxalic, care, poate forma pietre la rinichi.

Ceaiuri din fructe și ierburi: utilizate ca medicamente

Multe dintre ceaiurile din fructe și plante au fost inițial fabricate exclusiv pentru scopuri medicinale și pentru promovarea sănătății. Printr-un conținut mai înalt de minerale și vitamine, ceaiurile din fructe sunt superioare celor din ierburi.

Ca și exemplu, ceaiurile pe bază de plante funcționează astfel:

  • Reglează apetitul

  • Sunt carminative (calmează durerile abdominale și favorizează evacuarea gazelor intestinale)

  • Sunt antibacteriene

  • Sunt liniștitoare de durere

  • Au efect expectorant (pentru tuse)

  • Se utilizează în detoxifiere

Natura, prin intermediul acestor ceaiuri, ne oferă numeroase posibilități de care putem beneficia.

Mate-Tee: Remedii cu efect stimulativ

Obținut din arbustul mate, care își are originea în America de Sud, ceaiul mate nu este, prin definiție, considerat a fi ceai real. Cu toate acestea, această băutură are, de asemenea, o cantitate considerabilă de cafeină. Adaugând uleiuri esențiale, ceaiul are un gust plin și plăcut.

Conținutul ridicat de vitamine din ceaiul de mate, promite, de asemenea, efecte benefice asupra sănătățiii. Taninii din această băutură îmbunătățesc metabolismul și digestia. Merită să știți că ceaiul mate este aprobat ca medicament în unele țări, precum Germania.

Sfaturi pentru preparare

Pentru preparare, utilizați întotdeauna apă proaspătă și moale. Durata optimă de preparare a ceaiurilor poate fi foarte diferită, dar este de obicei declarată de producători pe ambalaj.

Prin adăugarea mai multor alimente, beneficiile pentru sănătate ale ceaiului pot fi îmbunătățite. Produse care pot fi adăugate sunt:

  • Laptele: adaosul de lapte în ceaiul verde și negru reduce formarea de pietre la rinichi, deoarece se distruge așa-numitul oxalat de calciu (implicat în formarea de pietre la rinichi).

  • Mierea: ea are un efect antibacterian și un conținut ridicat de vitamine și minerale. Cu toate acestea, mierea nu trebuie adăugată la ceai decât după perioada de infuzare, deoarece conținutul ei poate fi pierdut din cauza apei excesiv de fierbinți.

  • Ghimbirul: acesta are un efect de stimulare a circulației, a apetitul și de reducere a durerii, el ajută și împotriva greței. Ghimbirul, benefic mai ales în sezonul rece, întărește sistemul imunitar și îl consolidează.

Ceaiul în perioada de sarcină

În timpul sarcinii, conform recomandărilor, femeile pot consuma în siguranță cantități normale (de două până la trei cești pe zi) de ceai negru sau verde. Ceaiurile selectate pe bază de plante și fructe pot realiza suplimentar un efect de promovare a sănătății și pot reduce simptomele grele ale sarcinii.

Cu toate acestea, trebuie remarcat faptul că consumul excesiv de ceai cu un conținut ridicat de polifenoli (în special în ceaiurile de fructe) poate duce la deficiența de fier în organism.

16.01.2018

426