Comandă

Câți dintre voi v-ați pus această întrebare: de ce dacă ceaiul are cofeină nu are același efect ca și cafeaua?

Și acum probabil o să vă întrebați de ce se cheamă articolul Zen, dar începem despre cafea. Ok! Hai să o luam de la capăt.

Nu este un mit că ceaiul conține cofeină, doar că cantitatea acesteia depinde de foarte mulți factori, dar mai ales de soiul de ceai. Se știe că ceaiul negru conține mai multă cofeină, dar dacă vă spunem că mate are aproape de 2 ori mai multă cofeină decât ceaiul negru?!

Iată care este conținutul de cofeină al diferitor tipuri de ceai, în comparație cu cafeaua.

Cafea 80 mg
Ceai negru 40 mg
Ceai mate 70 mg
Ceai oolong 30 mg
Ceai verde 20 mg
Ceai alb 15 mg
Ceai rooibos 0 mg
Ceai de fructe 0 mg
Ceai de plante (în mare parte) 0 mg

Și așa cum avem cafea decofeinizată, avem și ceai decofeinizat (uneori i se spune deteinizat).

Pe lângă toate, este bine să cunoaștem că termenul de „teină” nu mai este folosit aproape deloc, majoritatea producătorilor de ceai spun doar „cofeina din ceai” (așa cum spunem și noi de la începutul articolului) și „cofeina din cafea”. Le erau atribuite denumiri diferite pentru a identifica sursa lor de proveniență.

Deci care este mai exact diferența dintre cele două?

Din punct de vedere chimic, cele două substanțe sunt aproape identice, diferă doar modul în care sunt procesate de către organismul uman, concentrația în cazul fiecărei băuturi și efectele pe care le produc.

În general, cofeina din cafea este recunoscută pentru efectul excitant rapid asupra sistemului nervos, în timp ce cofeina din ceai are un efect stimulator pe termen mai lung. Asta se întâmplă pentru că modul de eliberare a celor două substanțe este diferit: în timp ce cofeina din cafea este eliberată foarte rapid, ajungând la un vârf al intensității cam în 2 – 3 ore, cea din ceai este eliberată mai încet și în mod continuu, timp de 6 – 8 ore. Așă că atunci când serviți un ceai veți simți o energizare fizică și mentală ce va dura mai mult, în timp ce atunci când serviți cafeaua vă veți energiza mai repede, însa efectul va fi de scurtă durată.

Dacă doriți să reduceți concentrația de cofeină din ceai, puteți folosi o cantitate mai mare de apă per porție, sau puteți “decofeiniza” ceaiul în mod natural: infuzați câteva minute cantitatea de ceai dorită, aruncați lichidul rezultat și infuzați din nou aceleași frunze de ceai, care vor avea un conținut redus de cofeină.

L-TEANINA – motivul pentru care cofeina din ceai este mai sănătoasă 

Acum 60 de ani oamenii de știință japonezi au identificat în conținutul frunzelor plantei de ceai acest aminoacid, numit L-Teanina (aminoacid identificat DOAR în planta de ceai). Dacă să vorbim mai sofisticat, acesta are un efect relaxant care contracarează efectul stimulant al cofeinei, efectul negativ al excitării pe care ne-ar produce-o consumul de cafea. L-Teanina traversează bariera hemato-encefalica și produce în creier un efect tranchilizant, antistres. El favorizează producerea undelor Alfa, induce relaxare fără somnolență și mărește capacitatea creierului de a se concentra, de a memora și de a învăța. Vestea bună este că L-teanina se găsește în toate tipurile de ceai (nu numai de cel verde, cum se credea inițial). Datorită acestei substanțe nu resimțim “palpitațiile” ce apar uneori atunci când bem o cafea tare sau pur și simplu o cantitate mare de cafea.
Spre deosebire de cafea, ceaiul are o cantitate mult mai mare de antioxidanți care încetinesc absorbția cofeinei în organism și efectul se prelungește pe parcursul unei zile. Astfel, cofeina din ceai se asimilează lent, fără efecte negative asupra organismului.

Anume datorită efectului îndelungat al teaninei se spune că ceaiul ne ajută să ajungem acea stare de ZEN, liniștită, meditativă.

10.07.2018

235